فضای موسیقی درمانی

فضای موسیقی درمانی

فضای موسیقی درمانی به دلیل برخورداری از ماهیت خاص، فرصتهای را برای کودک فراهم می کند تا او ضمن انجام فعالیتهای حسی- حرکتی و ادراکی و نیز پرداختن به علائق خاص خود ناگزیر به اجتناب از رفتارهای کلیشه ای گردد. هر چه فعالیتهای موسیقایی برای کودک پر جاذبه تر باشد و هیجان مثبت بیشتری را به کودک بدهد از رفتارهای قالبی او بیشتر می کاهد

یادگیری موسیقی مهارت های شناختی و عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می بخشد.

🔸کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار هستند، به طور چشمگیری در حافظه ی کوتاه مدت، استدلال مبتنی بر زبان و برنامه ریزی پیشرفت می کنند.

🔸بر اساس یافته های جدید در مطالعات علوم اعصاب کودکانی که درسهای ساختاری موسیقی را فرا می گیرند، نسبت به همسالان خود که در کلاسهای موسیقی شرکت نمی کنند، از توانایی های شناختی بهتری برخوردار هستند.

🔸محققان دریافتند که کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار هستند، به طور چشمگیری در حافظه ی کوتاه مدت، استدلال مبتنی بر زبان و برنامه ریزی پیشرفت کرده و این تاثیر مثبتی بر دستاوردهای تحصیلی آنان خواهد داشت.

🔸دروس ساختاری موسیقی به طور قابل توجهی توانایی های شناختی کودکان را افزایش می دهد، از جمله استدلال مبتنی بر زبان، حافظه ی کوتاه مدت، برنامه ریزی و مهار، که منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می شوند. این پژوهش که در نشریه ی مرزهای علوم اعصاب منتشر شده است، اولین مطالعه ی بزرگ در مقیاس طولی است که با برنامه های درسی منظم مدرسه سازگار است. همچنین دروس هنرهای تجسمی به طور چشمگیری حافظه ی تصویری و فضایی کودکان را بهبود می بخشد.

🔸آموزش موسیقی در مدارس سراسر جهان به علت رقابت با موضوعات علمی و فقدان فزایندهی منابع مالی، نادیده گرفته می شود. این روزها، فرصت یادگیری یک آلت موسیقی نسبت به یک بخش ضروری تر آموزش، به مثابه یک کار لوکس انگاشته می شود.

🔸دکتر آرتور جاشکه از دانشگاه دانشگاه آمستردام VU که این مطالعه را با دکتر هانكين هونینگ و دکتر اریک اسکار در انجام داده است، می گوید: ” علیرغم وجود شواهدی مبنی بر اینکه موسیقی اثرات مفیدی بر شناخت دارد، معمولا از فهرست برنامه های آموزشی عمومی حذف می شود. همین موضوع الهام بخش ما برای شروع یک مطالعهی بلند مدت در مورد اثرات احتمالی آموزش موسیقی بر روی مهارت های شناختی شد که ممکن است پیشرفت تحصیلی را پایه ریزی کند.” محققان این مطالعه را بر روی 147 کودک در مدارس مختلف هلند انجام دادند، که در آن از یک رویکرد موسیقی ساختاری که توسط وزارت تحقیقات و آموزش و پرورش هلند راه اندازی شده است، همراه با یک مرکز تخصصی برای آموزش هنر، استفاده نمودند.

🔸تمام مدارس به طور منظم برنامه ی دروس ابتدایی را همراه با کلاس های مکمل موسیقی یا هنرهای تجسمی دنبال نمودند. در این مدارس، هم دروس تئوری و هم عملی به کودکان ارائه می شد. پس از 2 . 5 سال، عملکرد تحصیلی کودکان، و همچنین مهارت های مختلف شناختی آنان از جمله برنامه ریزی، مهار و مهارت های حافظه مورد ارزیابی قرار گرفت.

🔸در این مطالعه محققان دریافتند کودکانی که دروس موسیقی را دریافت کرده بودند، به پیشرفت های شناختی قابل توجهی نسبت به سایر کودکان دست یافته بودند.

🔸در این مطالعه محققان دریافتند کودکانی که دروس موسیقی را دریافت کرده بودند، به پیشرفت های شناختی قابل توجهی نسبت به سایر کودکان دست یافته بودند. کلاس های هنرهای تجسمی نیز این دستاوردها را در پی داشت: کودکانی که در این کلاسها شرکت کرده بودند، در مقایسه با دانش آموزانی که این دروس تکمیلی را دریافت نکرده بودند، بهبود قابل توجهی را در حافظه ی کوتاه مدت بینایی و فضایی نشان دادند.

🔸دکتر جاشکه می گوید: “کودکانی که دروس موسیقی را دریافت کرده بودند، در استدلال منطقی مبتنی بر زبان و توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و تکمیل وظایف تحصیلی خود پیشرفت کرده بودند. این نشان می دهد که مهارت های شناختی در طى دروس موسیقی می توانند توانایی های شناختی کودکان را در موضوعات کاملا غیر مرتبط با یکدیگر بهبود بخشند، که منجر به پیشرفت در عملکرد تحصیلی نیز می شود.”

🔸محققان امیدوارند که کار آنها به برجسته تر نمودن اهمیت موسیقی و هنر در فرهنگ انسانی و توسعه ی شناختی کمک کند. دکتر جاشکه می گوید: “هر دو کلاس موسیقی و هنر باید تا سال 2020 در تمام مدارس ابتدایی هلند اجرا شوند. اما با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه، امیدواریم که این مطالعه از سیاستگذاری های توسعه جهت تثبیت آموزش موسیقی و هنر در مدارس سراسر جهان پشتیبانی کند. “